Odhadované náklady a přínosy extrémních rituálů na Mauriciu
Proč se lidé dobrovolně účastní bolestivých nebo vyčerpávajících rituálů, které nepřinášejí žádnou zjevnou materiální odměnu?
Prostorové uspořádání třídy je zkoumáno jako důležitý faktor ovlivňující interakce a komunikaci mezi studenty. V terénním experimentu přímo ve školní třídě Jakub Cigán, společně s Janem Nehybou a Liborem Juhaňákem, pro měření interakcí mezi studenty inovativně využili sociometrické badge, které dokáží měřit, jak se studenti při interakcích střídají, v jak dlouhých úsecích mluví, či jak intonují.
Výsledky jejich interdisciplinární studie ukazují, že studenti sedící v řadách mluví častěji než studenti sedící v kruhu, nicméně míra interakcí variovala i dle různých skupin studentů. Data tak jdou proti tradičním závěrům výzkumů, které naznačují, že sezení v kruhu či polokruhu obecně interakce zvyšuje.
Článek můžete nalézt na:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00220973.2021.1954865
Proč se lidé dobrovolně účastní bolestivých nebo vyčerpávajících rituálů, které nepřinášejí žádnou zjevnou materiální odměnu?
Jak je naší dobrou tradicí, členové LEVYNA uskutečnili v květnu 2025 výzkumnou cestu na Mauricius. Letošní mauricijská expedice spojila výzkum s lepším porozuměním místním kulturním tradicím.