Odhadované náklady a přínosy extrémních rituálů na Mauriciu
Proč se lidé dobrovolně účastní bolestivých nebo vyčerpávajících rituálů, které nepřinášejí žádnou zjevnou materiální odměnu?
Podněcuje víra v moralizující bohy, kteří jsou vševědoucí a trestající, kooperaci uvnitř skupiny a přesahuje tento efekt hranice kruhu souvěrců směrem k vyznavačům jiného náboženství?
V našem novém článku nazvaném "Moralizing gods, impartiality and religious parochialism across 15 societies" na tyto otázky poskytujeme odpověď. Ve dvou experimentech s 2228 participanty z 15 různých světových populací se ukázalo, že pojímání bohů jako monitorujících a trestajících lidské přečiny predikovalo sdílení zdrojů se souvěrci. Míra sdílení se členy cizí skupiny se různila mezi jednotlivými výzkumnými lokalitami: výsledky naznačují, že při nepřítomnosti meziskupinové nevraživosti mohou moralizující bohové podněcovat spolupráci se členy outgroupu.
Proč se lidé dobrovolně účastní bolestivých nebo vyčerpávajících rituálů, které nepřinášejí žádnou zjevnou materiální odměnu?
Jak je naší dobrou tradicí, členové LEVYNA uskutečnili v květnu 2025 výzkumnou cestu na Mauricius. Letošní mauricijská expedice spojila výzkum s lepším porozuměním místním kulturním tradicím.