Odhadované náklady a přínosy extrémních rituálů na Mauriciu
Proč se lidé dobrovolně účastní bolestivých nebo vyčerpávajících rituálů, které nepřinášejí žádnou zjevnou materiální odměnu?
V experimentální studii publikované v European Journal of Social Psychology Radim Chvaja, Martin Lang a kolegové ukazují, že náboženské *nákladné* signály jsou efektivnější než sekulární signály při komunikaci důvěryhodnosti náboženským/sekulárním přijemcům.
|
Předchozí výzkum ukázal, že náboženské nákladné signály zvyšují důvěru a spolupráci. Autoři studie však byli první, kdo experimentálně otestoval rozdíl v tomto efektu mezi náboženskými a sekulárními signály. Aby toho dosáhli, autoři provedli sérii pěti studií využívajících pouť do Santiaga de Compostela jako nákladný signál oddanosti. Zjistili, že poutníci zakládají svou poutnickou identitu na fyzické námaze a že (dálkoví) poutníci/turisté jsou vnímáni jako důvěryhodnější, zejména pak v náboženském kontextu. |
Proč se lidé dobrovolně účastní bolestivých nebo vyčerpávajících rituálů, které nepřinášejí žádnou zjevnou materiální odměnu?
Jak je naší dobrou tradicí, členové LEVYNA uskutečnili v květnu 2025 výzkumnou cestu na Mauricius. Letošní mauricijská expedice spojila výzkum s lepším porozuměním místním kulturním tradicím.